zaterdag 26 februari 2011

Leuk alternatief: Volkswagen Jetta 1.6 TDI 105pk Highline DSG-7 met maar 20% bijtelling

In Europa wordt de Jetta geleverd met vier benzinemotoren en twee diesels, waarvan er vier in de categorie van 20 procent bijtelling vallen. Aan de basis staat de 1,2-liter TSI met 105 pk en Bluemotion Technology-pakket, die per kilometer slechts 123 gram CO2 uitstoot. Daarboven komt de 1.4 TSI met 122 pk in het programma, waarvan ook een 160 pk-variant leverbaar wordt. Aan de top van de benzinerange staat de tweeliter turbomotor uit de Golf GTI, die in de Jetta echter 200 pk meekrijgt in plaats van 211 pk.

Desondanks kan de Jetta met deze motor uitstekend uit de voeten. Zonder turbogat kom je snel van je plek en dankzij z’n riante koppel is inhalen een fluitje van een cent. Toch zal deze motor in Nederland een ondergeschikte rol spelen, de TDI-motoren met 1,6 en 2,0 liter inhoud maken wat dat betreft meer kans. In onze testauto is de 2.0 TSI gekoppeld aan een zestraps DSG-automaat, die in de sportstand wat nerveus schakelt en de versnellingen wel erg lang vasthoudt. Helaas konden we bij deze eerste kennismaking niet met andere motoren rijden, maar gezien zijn relatief lage gewicht vermoeden we dat de Jetta met de 1.2 TSI eigenlijk ook al prima bediend is, zeker gezien het feit dat deze VW toch geen sportieve pretenties heeft. Als je ontspannen cruiset, is hij het meest in zijn element. Begin 2011 komt hij naar Europa. Een prijs is nog niet bekend, maar VW-importeur Pon belooft een prijs die op of iets onder het niveau van de huidige Jetta ligt.

Behoudend
Wat uiterlijk betreft, heeft Volkswagen gekozen voor een behoudende aanpak. Het vele chroom van de vorige Jetta maakte plaats voor een sobere uitstraling. Aan de voorzijde zien we de nieuwe ‘horizontale’ VW-grille en de achterkant heeft trekjes van de huidige Jetta, terwijl de achterlichten zo uit de schappen van Audi lijken te komen. En de vorm van de D-stijl doet ook vertrouwd aan; hiervoor lijkt de Hofmeister-knick van BMW model te hebben gestaan. De Jetta wil overduidelijk niemand voor het hoofd stoten, de behoudende sedanclientèle zit ook niet te wachten op designexperimenten.

In een later stadium krijgt de Jetta hoogstwaarschijnlijk nog een coupébroertje, waarvan het begin dit jaar getoonde studiemodel NCC de vormgeving toonde. Het interieur van de nieuwe VW is al net zo behoudend als de buitenkant. De Jetta deelt zijn dashboard niet langer met de Golf, maar krijgt een eigen design. Het oogt weinig spannend, maar de ergonomie is van het bekende VW-niveau en veel bedieningsknoppen ogenvertrouwd. Het plastic dat voor het dashboard is toegepast, kan de Europese toets der kritiek echter niet doorstaan. Het voelt keihard aan, van Volkswagen zijn we anders gewend. Wellicht dat de Europese versie van de Jetta, die begin volgend jaar volgt, wel de vertrouwde soft touch-plastics meekrijgt. Ook in andere opzichten verschilt de Jetta die bij ons op de markt komt van de Amerikaanse versie waarmee wij kennismaakten. Zo heeft die variant een relatief simpel onderstel met een torsie-as achter. De Jetta voor Europa krijgt ’n hoogwaardigere multilink-as, en hopelijk heeft hij dan ook schijfremmen rondom. De Amerikaanse Jetta heeft trommels achter en dat is een stap terug in de tijd, want de huidige Jetta heeft daar wel schijfremmen.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...