zaterdag 29 januari 2011

De populaire Fiat 500 is er ook met maar 14% bijtelling

Een Fiat 500 is met 14% bijtelling
Fiat heeft de 500 nu anderhalf jaar op de markt, zodat het eivormige modelletje lief in het straatbeeld is gaan passen. De meest populaire 1.2-uitvoering met Start&Stop-systeem aan boord is er nu ook met automatisch schakelende Dualogic-versnellingsbak, waardoor de vanaf €12.695 leverbare auto nog groener dan een hardgekookt ei is geworden.

Wie deze pagina's met enige regelmaat ziet, weet dat hier nogal eens wat vraagtekens worden geplaatst bij het nut van Start&Stop-systemen. Theoretisch haal je er voordeel mee, maar in de praktijk werkt het (zeker in combinatie met handbak) vaak nogal ongemakkelijk en is het gemiddelde voordeel betrekkelijk. De handgeschakelde Fiat 500 met Start&Stop verbruikt officieel 1 op 20,8 gemiddeld (voorheen zonder dat systeem 1 op 19,6), terwijl dat met Dualogic-versnellingsbak 1 op 21,7 is geworden. Nog eens een verbetering van 3%, waarvan je in de praktijk maar moet afwachten hoe het uitkomt, maar alle beetjes helpen zullen we maar zeggen. Voor de Dualogic-versie wordt geen meerprijs gerekend, maar tóch betaalt de klant het systeem, want deze versie is bpm-vrij en dat scheelt Fiat een (afdracht)bedrag van €1174.

Gerobotiseerd

Wanneer je per se Start&Stop wenst, dan kun je het inderdaad maar het beste met deze gerobotiseerde vijfbak combineren. Handgeschakeld is de procedure: bak in neutraal en koppeling op laten komen, iets dat menigeen bij een verkeerslicht niet doet. Gewoon de linkerpoot op de ingetrapte koppeling houden met de bak in één is een meer voorkomende procedure. De Dualogic-bak schakelt bij afremmen gewoon automatisch naar de eerste versnelling en wanneer je dan na stilstand de voet op de rem houdt, dan slaat de motor af. Rem los en hij slaat subiet weer aan.

Dat de Dualogic-bak nog altijd volautomatisch niet fijn schakelt, staat overigens ook buiten kijf. Het gaat met behoorlijke vertragingen en kickdown zorgt voor een flinke terugschakelklap.

Dankzij de slechts 110 g/km aan CO2 en z'n A-label is hij bpm-vrij en heb je (zakelijk gebruikt) slechts 14% bijtelling. Bovendien gaat de houderschapsbelasting voor dit soort schoonheden per april naar een kwart van het normale tarief. Dat het 13 seconden duurt voordat je 100 km/u rijdt en er niet meer dan 160 km/u inzit, neem je dan al snel voor lief. Er zijn ook nog lounge- en sportuitvoeringen van de Fiat 500 1.2 Dualogic, in beide gevallen voor €14.695.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...