donderdag 5 maart 2009

Chevrolet Spark

In de groeiende vraag naar zuinige en kleine modellen heeft Chevrolet het moeilijk. Niet verwonderlijk, de Matiz is al elf jaar op de markt en dan heb je in de auto-industrie de uiterste houdbaarheidsdatum eigenlijk allang overschreden. Bij Chevrolet gaan ze nog even door met het bejaarde model. Maar niet voor lang. Op de Autosalon van Genève (5-15 maart) is de vervanger van de ooit bloeiende Matiz voorgesteld.

Tegelijk met het model gaat ook de naam Matiz met pensioen. De nieuwe editie heet Spark. De Amerikaanse autogigant heeft de wagen geheel nieuw ontwikkeld. Gezien de hoge leeftijd van het bestaande model is het ook logisch dat er geen componenten van de Matiz zijn overgenomen. De Spark wordt een moderne auto. Hij beschikt over een lengte van 3,64 meter, waarmee hij liefst 15 cm langer is dan de Matiz. De wielbasis groeit met 4 cm. De designafdeling heeft duidelijk gekozen voor een familiegezicht. Net als op de Cruze en Aveo is de grille hoekig en wordt het grote rooster onderbroken door een horizontaal geplaatste strip waarop het Chevrolet-wapen prijkt. En profiel vallen volgens de fabrikant de "gespierde wielkasten achter" op, waarin 13, 14 of 15 inch wielen worden geplaatst. Een snelle blik doet vermoeden dat de Spark een driedeursmodel is, maar schijn bedriegt. Net als bij de Alfa 147 en Peugeot 206 SW is de achterste deurgreep in de deurstijl opgenomen.

Motorfiets
Chevrolet laat de carrosseriekleur in het interieur terug keren. Dat wordt door de fabrikant als frivool verkocht, maar oogt goedkoop. Voor het dashboard hebben de designers naar eigen zeggen zich door het instrumentarium van een motorfiets laten inspireren. De snelheidsmeter is analoog, de toerenteller digitaal. In totaal zijn er vier zitplaatsen met vijf gordelpunten. Hoeveel bagage de inzittenden mee kunnen nemen, is niet bekend. Maar wie alleen de twee voorstoelen in gebruik heeft, kan 994 liter aan spullen meenemen.

Anti-vries ruitenwissers
Chevrolet voorziet het leefcompartiment van zaken als een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, elektrisch bedienbare ramen vóór, audiobediening op het stuurwiel, maximaal zes airbags, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en een boordcomputer. Een leuke feature is de 'anti-freeze' ruitenwissers.

Twee keer vier
Onder de schuin oplopende motorkap gaat naar keuze een viercilindermotor van 1,0 of 1,2 liter schuil. De kleinste krachtbron levert 66 pk. De sterkste motor reikt tot 78 pk. Beide blokken moeten nog worden gehomologeerd, maar de fabrikant rekent erop dat het gemiddeld verbruik op minder dan 5,0 l/100 km uitkomt. Aan de benzinemotoren koppelt het merk een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Wie rap schakelt, zit met de 1.2-uitvoering in 12,4 tellen vanuit stilstand op 100 km/h.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...