Bedrijven leasen steeds meer bedrijfsmiddelen (van kopieerapparaten tot grondverzetmachines), maar het leasen van auto’s stort in. Athlon Car Lease Nederland, de grootste autoleasemaatschappij van Nederland, schrapt noodgedwongen tientallen arbeidsplaatsen. Directeur Richard Sikkel verwacht dit jaar 10% minder nieuwe auto te leasen.
Volgens Rob Keulemans, marketingdirecteur van Leaseplan, het in grootte tweede autoleasebedrijf van ons land, daalde de gehele autoleasemarkt vorig jaar met 10 tot 20%. Terwijl het leasen van automobielen zware klappen krijgt, schijnt de zon voor de leasebedrijven van bedrijfsmiddelen. „Wij groeien tegen de stroom in”, zegt voorzitter Jan Kusters van brancheorganisatie NVL. „Vorig jaar steeg de omzet met 3 à 4%.”
Dat was weliswaar fors minder dan het jaar daarvoor, toen het leasen van bedrijfsmiddelen met 20% omhoogging, maar volgens Kusters is de trend omhoog onmiskenbaar. „Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Verenigde Staten, leasen bedrijven hier nog relatief weinig. Wij verwachten dat de leasemarkt voor bedrijfsmiddelen de komende jaren blijft stijgen.”
Volgens Kusters biedt deze manier van productfinanciering meer zekerheid en houden bedrijven meer werkkapitaal over. De klanten zijn vooral mkb-bedrijven, zegt Kusters. „Er wordt wel gezegd dat mkb-bedrijven geen krediet meer krijgen van banken, maar wij zijn de stille kredietverleners. Er gaat €20 miljard in om, waarvan jaarlijks €6 miljard wordt vernieuwd.”
Met de autoleasemarkt gaat het minder goed. „We willen een sterk en gezond bedrijf blijven en daarvoor nemen we een aantal maatregelen. Zo wordt het aantal bedrijfslocaties, nu 13 in Nederland, onder de loep genomen”, zegt directeur Richard Sikkel van Athlon Car Lease. ,,De afnemende vraag naar nieuwe leaseauto’s geeft ons de gelegenheid om extra aandacht te besteden aan de kwaliteit van onze eigen organisatie.”
De Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven (VNA) benadrukt dat het aantal leasecontracten in 2008 ondanks de voortekenen van de economische recessie, is gegroeid met 5,8% tot 696.800 voertuigen.
Ook ’vergroent’ het leasepark sterk, laat de brancheorganisatie van 85 aangesloten autoleasebedrijven weten. Veel leaserijders kiezen voor auto’s met zuinige labels, vanwege de mindere fiscale bijtelling.
„Het aantal leaseauto’s nam toe, maar er werden beduidend minder nieuwe auto’s aan leasemaatschappijen verkocht”, stelt VNA-directeur Renate Hemerik. „We merken dat veel klanten hun berijders langer in de auto laten rijden. Contracten van de bestaande vloot worden een jaar verlengd. En dat heeft met de recessie te maken.”
Het kerngetal voor de autoleasebranche is volgens Hemerik de ontwikkeling van het totaal aantal rijdende contracten en niet de verkoop van nieuwe auto’s. Leasemaatschappijen verdienen vooral aan het onderhoud van de ingezette auto’s.
Volgens VNA zal 2009 minder florissant zijn. „De eerste twee maanden van dit jaar waren beduidend slechter dan in vergelijking met 2008. In onze sector is het normaal dat de resultaten in de leasebranche de conjunctuur met enkele maanden vertraging volgen. De cijfers over januari en februari zijn niet erg bemoedigend.” Dat dit een moeilijk jaar wordt lijkt mij helaas zeer waarschijnlijk.”
Bij Terberg Leasing valt het op dat het aantal contracten met bedrijfswagens iets stagneert. „Klanten zijn kritischer geworden. Dat is een logisch gevolg van de recessie. De ’gewone’ markt is bij ons re8delijk stabiel”, zegt directielid Marlies Terberg. Het bedrijf haalde onlangs nog een grote order in de binnen. Ook Terberg ziet een vergroening van het wagenpark. „Ongeveer 90% heeft energielabels a, b, of c. Dat was twee jaar geleden nog maar 65%. Daarnaast verschuift, door de goedkopere brandstof, de markt van diesel- naar benzinewagens. Het omslagpunt ligt nu ongeveer bij 47.000 jaarlijkse kilometers.”
1 opmerking:
Vreemd... hoe kan een lese maatschappij verdienen aan het onderhoud van het wagenpark ?
Ik dacht dat het onderhoud inclusief is en
een kostenpost is niet een batenpost..?
Odin W.
Een reactie posten