donderdag 17 februari 2011

Vanaf mei 2011 is ie er. De Hyundai i40 met maar 20% bijtelling.

De i40 (Hyundai wil af van de naamgeving voor carrosserievormen en noemt de auto dus niet Crosswagon, redactie) is 4,77 meter lang, 1,82 meter breed (exclusief spiegels) en 1,47 meter hoog. De i40 is iets korter dan de meeste concurrenten, maar door de grote wielbasis (2,77 meter) heeft dit geen nadelige gevolgen voor de interieurruimte. Integendeel; volgens het Koreaanse merk heeft de i40 het meeste hoofd- en beenruimte in z’n klasse. De bagageruimte heeft een inhoud van 553 liter en kan worden uitgebreid naar 1.719 liter.
De Hyundai komt op de markt met twee benzinemotoren en twee diesels. Twee motoriseringen voldoen aan de eisen voor twintig procent bijtelling. De eerste is een 1,7-liter turbodiesel met 115 pk en 260 Nm. Dankzij een start-/stopsysteem blijft de uitstoot beperkt tot 113 g/km, de laagste waarde in z’n klasse. Per 100 kilometer heeft de basisdiesel 4,3 liter brandstof nodig.

20% bijtelling
De andere versie met lage bijtelling heeft een benzinemotor aan boord. Het gaat om de 1.6 GDI met 135 pk en een maximumkoppel van 164 Nm. Door een start-/stopsysteem blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 138 gram per kilometer. Dat is minder dan 140 gram per kilometer, dus dit betekent 20 procent bijtelling.

Verwarmde achterbank
De topdiesel is een 1.7 met een vermogen van 136 pk. Het maximumkoppel is 325 Nm. De CO2-uitstoot is 119 gram per kilometer, net drie gram te veel voor 20 procent bijtelling. De sterkste benzinemotor is de 2.0 GDI met 177 pk en 208 Nm. De CO2-uitstoot is 156 gram per kilometer.
Hyundai noemt de i40 zelf een extreem belangrijke auto, omdat de middenklasser het imago van het Koreaanse merk verder moet verbeteren. Daarom laat het merk het niet bij lage uitstoot en veel interieurruimte, de i40 biedt (al dan niet optioneel) ook diverse luxevoorzieningen zoals lane keeping assist, verwarmde achterstoelen, dagrijverlichting en negen airbags.

D-segment
Hyundai wil met de i40 (als ook de sedan er is) de zesde plek in de verkoopstatistieken van het D-segment bemachtigen. Dat is net achter de Toyota Avensis, maar voor auto’s als de Citroën C5, Renault Laguna en de Mazda 6. Ambities genoeg dus, en vandaar dat de Hyundai-directie gespannen zal afwachten wat de reacties op de auto zijn tijdens de Autosalon van Genève.

De stationwagon verschijnt in mei bij de dealers. In die maand debuteert de sedanversie op de Autoshow van Barcelona. De marktintroductie van die carrosserievariant volgt na de zomer.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...