woensdag 23 november 2011

Nederland moet het land van de elektrische auto's worden. In 2025 zijn er in Nederland al ruim een miljoen van deze schone, zuinige en stille elektrische auto's


Nederland moet uitgroeien tot dé proeftuin voor elektrische auto's in de wereld. Tot 2011 trekt het kabinet 65 miljoen euro uit om juist in ons land de marktdoorbraak te bereiken van met stroom aangedreven automobielen. Het idee is dat deze 65 miljoen een investering van 500 miljoen euro uitlokt. Inmiddels zijn er 9 projecten aangewezen die in totaal 10 miljoen euro aan subsidie ontvangen.

In 2025 zullen volgens de (ex) ministers Eurlings (Verkeer), Cramer (Milieu) en Van der Hoeven (Economische Zaken) al ruim een miljoen van deze schone, zuinige en stille exemplaren over onze snelwegen rijden. Dat kan bereik worden door gunstige fiscale regelingen.

Nederland is als proeftuin interessant voor de industrie vanwege het solide elektriciteitsnet. Verder zijn de relatief korte afstanden tussen steden de overstap op elektrische wagens gemakkelijker. Ook al hebben de batterijen nu nog een beperkte actieradius, voor de dertig kilometer die een gemiddelde Nederlander naar zijn werk rijdt, is dat genoeg.

Het is ook voor de particulier een goed alternatief, zeker vanwege de hoge benzineprijs die er in Nederland is. Een ander slim idee is om het parkeren gratis te maken als je elektrisch rijdt.
Toch blijken er ook nadelen te zijn. Zo is inmiddels bekend dat het voor hulpverleners gevaarlijk kan zijn. Zij lopen het gevaar van elektrocutie. Dit gevaar moet worden wegenomen of in elk geval heel erg worden verkleind. Autoproducenten proberen er alles aan te doen om te zorgen dat elektrisch rijden veilig is, bijvoorbeeld in combinatie met water. Bij verkeersongelukken kan kortsluiting worden voorkomen door de accu's uit te schakelen na detectie.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien een hele domme naïeve reactie van me maar. Waarom zouden we overstappen naar een elektrische auto. We worden al jaren doodgegooid met informatie over wees wijs met stroom, bezuinigen op energie en dat is heus niet vanwege de prijzen. En hoe ziet men het voor zich wbt het opladen van deze auto's, op iedere hoek van de straat een oplaadpunt? Iedere dag 2 of 3x opladen. Nee hoor mij niet gezien. Ja de prijs van benzine stijgt enorm en is niet normaal meer, maar het voordeel is wel dat je daar gemiddeld zo'n 500 km mee kunt rijden

CloseSure zei

Nederland moet het land worden van minder rijden. De digitale snelweg kan en moet veel meer gebruikt gaan worden. Geef de kenniswerkers een werkplek of dichtbij huis. Samenwerken op afstand alsof er gezamenlijk naast elkaar ergens aan gewerkt wordt, het is allemaal al mogelijk, het is een kwestie van anders gaan denken en doen.
Dat we vervolgens de meest duurzame vorm van minder rijden moeten kiezen, daar ben ik het helemaal mee eens!
Hans.

Anoniem zei

Zoveel negatief gezeur is overweldigend.
Elektrisch rijden is alleen in Europa een niet steek houdende discursie.
Waar ligt de fout:
we praten over een elektrisce auto maar in feite zijn het nu opgevoerde golfcarretjes die zeer onrendabel zijn en duur in gebruik.
de elektrische auto kan alleen rendabel zijn als het voertuig in redelijke vergelijking het met de huidige auto`s kan opnemen.
Europa is geen markt waar je een derde of tweede millieu auto voor de fun aanschaft.
derde punt is de overheid zelf, deze blijft weer eens met woorden schermen en doet helemaal niets, zelfs de auto bouwers van EV voertuiegen weten officieel nog niet wat het norm voltage gaat worden, gaat het 240 volt worden dan hoef je niet eens aan EV te beginnen want dan staat elke EV zo`n 6 tot 8 uur te laden.
Bij 400 volt is dat maar 2 a 3 uur.
En wat betreft het millieu, Nederland koopt meer elektrisch vermogen uit het buitenland dan dat we zelf maken, daarin is een mooie kans om onze millieu wensen kenbaar te maken, groene energy is er ruim voorhanden dus de directe koppeling naar vuile energie is de grootste onzin die er is.
ten slotte is elektrische aandrijving de enige energie die een variabele opwekking kent en niets anders , ook H2O is niet schoner en of variabel op te wekken.
In het artikel gaat de schrijver uit van het beperken van actieradius door , airco en radio, hij heeft daar een punt maar staat deze criticus er wel bij stil hoeveel meer diesel hij verstookt met een gewone auto in de file of tellen dan de vervuilende factoren dan niet ?
Hj vergeet maar even dat voor zijn airco hij wel in diezelfde file een diesel of benzine motor staat te draaien.
Geef eens een eerlijke vergelijking en dan zien we dat internationale berekeningen aangeven dat elke EV 50 tot 70 % minder kost in het gebruik dan de huidige brandstof auto`s.

Anoniem zei

@ 5 mei 2011 09:54
Dit artikel is helemaal niet negatief...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...