maandag 12 oktober 2009

Lage bijtelling voor de Nieuwe Volkswagen Polo

14% bijtelling voor de Volkswagen Polo

14% bijtelling voor de Volkswagen Polo
De Volkswagen Polo is toe aan z'n vijfde uitgave sinds 1975, maar nog nooit heeft de auto zo'n volwassen topklasse uitgestraald als nu. Je kunt hem eigenlijk niet meer als 'kleintje' bestempelen, want hij biedt ruimte aan vier tot vijf personen en bovendien is er een scala aan nieuwe motoren beschikbaar, allemaal zuiniger en schoner dan voorheen.

Eerst iets over het snuitje van de nu 3,97 meter (+5,4 cm) lange auto. Na de Scirocco en de Golf (en de opgefriste Plus-versie daarvan) is de Polo het derde model waarin de nieuwe VW-designlijn zichtbaar is. Die is volgens chef Walter de'Silva "simpel en strak", wat onder meer in grille en koplampen zichtbaar wordt gemaakt. Onmiskenbaar een Volkswagen nieuwe stijl. De breedte is nu dik 1,68 meter (+3 cm), maar met 1,45 meter is de hoogte een fractie (1,4 cm) afgenomen. De wielbasis is praktisch hetzelfde (2,47 meter), méér interieurrruimte is er gecreëerd door slim met de stoelposities te spelen. Daardoor claimt VW achterin extra knieruimte en meer armslag.

De bagageruimte biedt nu minimaal 280 liter inhoud en maximaal een kleine 1000 liter. Carrosseriedelen en interieurpanelen sluiten nauw op elkaar aan en er worden de mooiste materialen gebruikt. Ter illustratie: vanaf de Comfortline zit in de nieuwe Polo al een fijn zacht aanvoelend dashboard, alleen de goedkopere Trendline (en het foldermodel Easyline) hebben nog een hard kunststof paneel. De nieuwe Polo oogt niet alleen volwassen, maar is ook technisch enorm verfijnd en ligt fantastisch op de weg. Het onderstel is qua technische lay-out hetzelfde, maar zowel de McPherson voortrein als de torsieas achter zijn verder verbeterd. Door de toegenomen spoorbreedten en een iets aangepaste voorwielgeometrie zijn zowel stabiliteit als stuurgedrag beter geworden. Echter: alle modellen hebben een elektrisch bekrachtigde besturing, waarbij twéé afstemmingen blijken te bestaan, Vreemd genoeg troffen wij de líchtst sturende aan op de sterkste 1.2 TSI-benzinemotor. De andere Polo's die we reden stuurden met nét iets meer gevoel en die calibratie prefereren we dan ook.

Souplesse
Volgend jaar zal er ongetwijfeld nog een snelle GTI-versie volgen, maar voorlopig is genoemde (nieuwe) 1.2 TSI-turbomotor met 105 pk/175 Nm en zesversnellingsbak de snelste benzineversie. Hij haalt 190 km/u en zit in 9,7 seconden op 100 km/u. Door z'n 'downsizing' en turboassistentie verbruikt hij desondanks maar 5,5 l/100 km, overeenkomend met 129 g/km CO2. Geen discussie over het feit dat de Polo met deze motor uitmuntend rijdt, met voldoende souplesse en weinig geluid. Ook met 'gewone' 1.4-motor (85 pk) gaat het overigens nog wel, maar heuvel op moet dan frequenter (met een vijfbak) worden geschakeld. Onder die twee sterkere versies bivakkeren nog 1.2-benzinedriecilinders met 60 en 70 pk, die VW (betekenisvol) niet voor ons had klaar staan. De nieuwe zeventraps DSG-transmissie is leverbaar op de 1.4- en 1.2 TSI-motor, alsmede op de middelste diesel-Polo.

Op dat laatste gebied is er keuze uit 1.6-viercilinders met 75, 90 en 105 pk, waarvan de 90 pk een BlueMotion-pakket heeft. Trekkracht hebben ze allemaal voldoende (minimaal 195 Nm) en de met Start/Stop uitgeruste BlueMotion verbruikt 3,6 l/100 km en daarmee maar 96 g/km CO2. Volgend jaar wordt het met de driecilinder 1.2 TDI (75 pk/180 Nm) echter nog schoner. Die Polo hoest er maar 87 gram per kilometer kooldioxide uit en verbruikt volgens de Duitsers slechts 3,3 l/100 km. We konden er als een van de eersten al even kort mee rijden. Je hóórt de driecilinderroffel zonder meer, maar de prestaties zijn nog best. Wij kwamen normaal rijdend niet verder dan 5,0 l/100 km. Ook deze Polo heeft Start/Stop, maar bovendien een aerodynamicapakket. De carrosserie is 1 cm lager gelegd, heeft een bijna dichte grille en extra luchtgeleiders onder bumpers en dorpels.

Volkswagen wil de nieuwe Polo graag als 'benchmark' in het kleinere segment zien en misschien wordt het model dat ook wel. Hij wordt begin juli leverbaar voor prijzen vanaf 13.290 euro voor de driedeurs 60 pk Easyline-uitvoering. Alle modellen hebben onder meer vier airbags, ESP en centrale vergrendeling. Reken verder op ongeveer 14.500 euro voor de goedkoopste 1.4-viercilinder benzineversie en 17.500 euro voor de nieuwe 1.2 TSI, die er vanaf Comfortline-niveau is. De diesels zullen bij ongeveer 18.500 euro beginnen. De vijfdeurs Polo kost 600 euro extra.

Zie ook de complete prijslijst

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...