
Volvo Car Corporation en Vattenfall investeren miljoenen euro's om in 2012 in Zweden plug-in hybrideauto´s op elektriciteit en diesel in serieproductie te nemen. Daartoe dient een netwerk van oplaadpunten te worden gelanceerd. De stekkerhybrides hebben een krachtige elektromotor die gevoed wordt door een lithium-ion-accu. De batterij heeft ongeveer vijf uur nodig om zichzelf via een normaal stopcontact op te laden. De accu wordt uiteraard ook opgeladen tijdens het remmen. Om ook lange afstanden te overbruggen, wordt de auto behalve met een elektromotor uitgerust met een dieselmotor.
Deze zomer presenteert Volvo drie demonstratieauto's op basis van de V70. De wagens worden ingezet om de behoeften van klanten te peilen op het gebied van de nieuwe technologie. "Verder dienen ze om hun rijgewoonten vast te stellen en om te bepalen hoe ze hun auto op willen laden," aldus Volvo. "Vattenfall zal diverse concepten met betrekking tot het thuis opladen van de auto en oplaadstations in openbare ruimten testen. De auto's die in 2012 in serieproductie gaan, hebben een iets andere technologie, maar de presentatie van de demonstratieauto's is een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van plug-in hybride auto's die afgestemd zijn op de behoeften van de markt."
De ontwikkeling van de plug-in hybrides wordt samen uitgevoerd en gefinancierd. Volvo Car Corporation produceert de auto's. Vattenfall ontwikkelt de oplaadsystemen en voorziet de auto's van elektriciteit. De prijs van de plug-in hybride zal hoger zijn dan die van auto's met een traditionele aandrijving. De accu's zijn duur, maar wanneer de auto elektrisch rijdt, zijn de brandstofkosten ongeveer een derde van de kosten van het rijden op diesel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten