woensdag 4 maart 2009

Fiat Multiair Technology

Fiat heeft op de Salon van Genève de nieuwe ’Fiat Multiair Technology’ geïntroduceerd, een systeem van volledig variabele inlaatklepregeling, waarbij de inlaatnokkenas vervalt en de hoeveelheid lucht in de cilinders volledig elektrohydraulisch wordt geregeld. Het systeem, dat qua effect vergelijkbaar is met BMW’s Valvetronic, zal dit najaar debuteren op de 1.4 Fire-motoren en succesievelijk worden uitgebreid. Fiat claimt door de verminderde ’pompverliezen’ in de inlaat niet alleen 10% brandstofbesparing, maar ook 15% meer koppel en 10% meer vermogen.

Veel automerken hebben de laatste 20 jaar met dit soort volledig variabele inlaatsystemen geëxperimenteerd, waarbij onder meer met elektomagnetische regeling en volledig mechanisch werkende systemen (BMW) is gewerkt. Het eerste is volgens Fiat niet helemaal ’fail safe’ en kost tamelijk veel energie, terwijl mechanische systemen qua flexibiliteit niet optimaal zouden zijn.

Fiats Multiair Technology werkt elektrohydraulisch en deels ook nog mechanisch. Een hefboom (bediend door een extra nok op de uitlaatnokkenas) staat in verbinding met een zuigertje dat al dan niet druk opbouwt in een hydraulische kamer. Die kamer is voorzien van een elektromagnetisch klepje. Wanneer dat klepje dichtstaat wordt er hydraulische druk uitgeoefend op de inlaatkleppen en wordt het inlaatklepliftschema gewoon gevolgd. Door het klepje te openen valt de druk weg en blijft de klep dicht. Dat alles wordt elektronisch geregeld, waarbij alle mogelijke tussenvormen mogelijk zijn en er een geheel variabele klepopening onder alle omstandigheden ontstaat. De mate van klepopening bepaalt de hoeveelheid lucht die in de cilinders wordt toegelaten, zodat de gasklep kan vervallen en er dus bij deellast geen onderdruk meer heerst in het inlaatspruitstuk, oorzaak van genoemde ’pompverliezen’.

Fiat zegt dat Multiair Technology zowel op benzinemotoren met als zonder turbo gebruikt kan worden. Ook heeft het systeem een verdere positieve invloed op de verbranding bij dieselmotoren, zodat het ook op die motoren gebruik zal gaan worden. De CO2-uitstoot wordt door het 10% lagere verbruik bij benzinemotoren met eenzelfde percentage verminderd. In de opwarmfase van de motor wordt de uitstoot van HC (koolwaterstoffen) en NOx (stikstofoxiden) met 40% en 60% verminderd.

Nadat Multiair Technology dit najaar op de 1.4 Fire-motor zal debuteren, zal het volgend jaar ook op de nieuwe 0,9 liter tweecilinder SGE-motoren (Small Gasoline Engine) van Fiat gebruikt gaan worden. Voor de CNG-versie (aardgas) van die motor claimt Fiat minder dan 80 g/km CO2-uitstoot. Het ligt voor de hand dat ook Lancia en Alfa Romeo het systeem gaan gebruiken. Over de kosten van het systeem heeft het Italiaanse merk nog geen mededelingen gedaan.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...