
De i30 Blue geeft een vervolg aan de conceptmodellen op basis van de i20. Het verschil is nu dat de i30 daadwerkelijk het productiestempel draagt. Hij gaat als eerste van de band rollen. Kort daarna volgt al de i20 Blue, terwijl de i10 Blue niet lang op zich laat wachten.
De i30 Blue beschikt over ISG, wat staat voor Idle Stop & Go. Het betreft een stop/startsysteem, waarmee de krachtbron tijdens wachten in het verkeer automatisch wordt uitgeschakeld en gestart. Dat scheelt brandstofverbruik. De techniek maakt gebruik van een geavanceerde startmotor die aan het motormanagementsysteem is verbonden. De voordelen van de aanwezigheid van ISG doen zich louter in de stad voor, waar veel wordt stilgestaan met stationair draaiende motor. Volgens Hyundai ligt het gemiddelde verbruik van de 1.6-motor 7% lager dan gebruikelijk. In de stad is het percentage nog hoger. Althans, op papier. In de praktijk vallen verbruikscijfers altijd hoger uit. Hyundai claimt een CO2-uitstoot van 142 g/km tegen 152 g/km voor de reguliere i30 1.6.
De verkoop van de i30 Blue start deze lente. Hij zal als vijfdeurs en Crosswagon beschikbaar komen, waarbij keuze is uit een 1.4 en 1.6 benzinemotor. ISG zal later ook op de dieselmotor worden toegepast en ook in andere modellen zijn terug te vinden.
Bron: autotelegraaf.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten