
Op de Autosalon van Genève (5-15 maart) presenteert Volvo de C30 met een verbruik van 3,9 l/100 km, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 104 g/km. Dat levert niet alleen een A-Label op, de zakelijke rijder betaalt 20% bijtelling in plaats van 25%. Voor de S40 en V50 gelden een gemiddeld fabrieksverbruik van 4,0 l/100 km (107 g/km, A-label). Een toevoeging op deze types met start-stopsysteem is een regeneratieve oplaadvoorziening. Deze laadt de accu op zodra de bestuurder het gas- of het rempedaal loslaat terwijl een versnelling is ingeschakeld. Door de bewegingsenergie van de auto op te slaan, heeft de accu de verbrandingsmotor niet nodig om bij te laden. Dat levert een brandstofbesparing op van 2 tot 3 procent.
Al deze types dragen het DRIVe-label. Ze zijn uitgerust met een dieselmotor en een handgeschakelde versnellingsbak. "Onze blik is in 2009 volledig gericht op de DRIVe-modellen. Dat toont aan dat het voor Volvo mogelijk is om snel in te springen op de toenemende vraag naar milieuvriendelijke auto's met een laag brandstofverbruik. Afgelopen oktober presenteerden we al de DRIVe-modellen van de C30, de S40 en de V50. Nu zijn zowel de markt als wij klaar voor de volgende stap," zegt Stephen Odell, Vice President van Volvo Car Corporation.
Tegelijkertijd lanceert Volvo het milieulabel op de V70 en S80. In beide varianten hangt de Zweedse Ford-dochter een 1,6 liter dieselmotor met handgeschakelde versnellingsbak, zoals in nagenoeg zelfde vorm ook in de C30, S40 en V50 wordt toegepast. Het brandstofverbruik van de V70 is verlaagd tot 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 129 g/km. De S80 komt tot dezelfde waardes. De winst is geboekt door banden met een lage rolweerstand te monteren, alsmede een elektrische stuurbekrachtigingspomp, een gesloten grille, verlaagd onderstel (20 mm voor, 15 mm achter).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten