VALENCIA - Hybride auto's worden langzaam maar zeker duidelijker zichtbaar in het straatbeeld, waarbij natuurlijk vooral de Toyota Prius zich duidelijk manifesteert. Maar ook Honda weert zich op hybridegebied sinds jaar en dag kranig en wil nu met de nieuwe 'Insight' (richtprijs 22 mille) die vanaf april bij de Nederlandse dealers staat, een grote slag gaan slaan. Zo wil de Japanse fabrikant er wereldwijd minstens 200.000 per jaar van verkopen.
Tien jaar geleden verraste Honda de wereld reeds met de Insight, die toen al uitblonk door een laag verbruik (1 op 30) en geringe CO2-emissie (80 g/km). De wat onooglijke (druppelvormige) tweezitter was echter vooral voor de Amerikaanse markt bestemd. Daar werden er in acht jaar tijd slechts een kleine 14.000 stuks van verkocht. De nieuwe Insight oogt met zijn lengte van 4,40 meter als een volwassen auto en de vijfdeurs hatchback biedt dan ook genoeg plaats aan vijf volwassenen. De passagiers op de achterbank moeten echter niet veel langer dan 1,80 meter zijn, want anders krijgen zij problemen met de hoofdruimte. Breedte en hoogte van de auto zijn respectievelijk 1,70 meter en 1,43 meter, terwijl de wielbasis met 2,55 meter zeker acceptabel is. Ook wat betreft de inhoud van de bagageruimte is er geen reden tot klagen, want met 408 liter behoort die niet tot de kleinste in het segment.
Bewust
Wie beweert dat de nieuwe Insight wel erg veel op de Toyota Prius lijkt, slaat de spijker op z'n kop. Een beetje een kip/eiverhaal, want Honda zegt juist dat Toyota de lijnen van de Prius heeft afgekeken van de eerste Insight. Beide Japanners hebben in ieder geval dezelfde coupévorm, eindigend in een vrij hoge achterkant. Honda Amerika wilde eigenlijk liever een model met 'gewone' kofferbak, maar dat verzoek werd door de Japanse bazen resoluut terzijde geschoven. "We hebben bewust voor de hatchbackvorm gekozen, omdat zo'n model in Europa erg populair is. Bovendien is ook de aerodynamica van een sedan ongunstiger", aldus projectleider Yasunari Seki.
Om de ontwikkelingskosten in de hand te houden, maakt de Insight voor een groot deel gebruik van het onderstel van de Jazz. Daarbij gaat het om voor- en achterwielophanging, alsmede remmen en stuurinrichting. Verder zijn de structuur van het motorcompartiment en het voorste deel van de Insight vrijwel identiek aan die van de Jazz. Het grootste verschil met het platform van beide auto's is de plaats van de benzinetank die bij de Jazz onder de voorstoelen ligt en bij de Insight onder de achterbank. Daardoor konden de zitplaatsen lager worden geplaatst en is ook de daklijn lager voor een betere stroomlijn.Assisteert
Honda gebruikt op de nieuwe Insight opnieuw het zogenoemde IMA-hybride systeem. Dat 'Integrated Motor Assist' bestaat nu uit een 1,3 liter benzinemotor met een vermogen van 88 pk en een koppel van 121 Nm, geassisteerd door een verbeterde elektromotor met 14 pk en een koppel van 78 Nm. Die 'dubbele' aandrijving zorgt ervoor dat de 1116 kilo wegende Insight de sprint van 0-100 km/u in 12,6 seconden aflegt. De topsnelheid bedraagt 186 km/u. Met deze Honda is het overigens niet mogelijk om púúr elektrisch te rijden. Theoretisch zou het volgens Honda mogelijk moeten zijn, maar ons lukte het niet. De verbrandingsmotor blijft de hoofdkrachtbron, terwijl de elektromotor daarbij regelmatig assisteert. Voordeel is dat het kleiner en lichter is dan andere systemen. Bovendien is het productietechnisch goedkoper.
Natuurlijk waren we nieuwsgierig naar het brandstofverbruik, want volgens Honda moet een gemiddelde van 1 op 22,7 haalbaar zijn. De CO2-uitstoot bedraagt dan 101 g/km. Wordt de Insight met 16 inch wielen uitgerust, dan liggen brandstofverbruik en CO2-uitstoot een fractie hoger. Tijdens onze eerste rit kwamen we aardig in de buurt van het opgegeven benzineverbruik. Om nog zuiniger voor de dag te kunnen komen, is de auto van 'Eco Assist' voorzien. Dat systeem is bedoeld om de bestuurder zo goed mogelijk op zijn (liefst zuinige) rijstijl te wijzen. Wanneer hij/zij lekker spaarzaam bezig is, dan wisselt de achtergrond van de snelheidsmeter van kleur. Groen staat dan voor zuinig en blauw voor minder economisch. Bovendien ziet de bestuurder een (wiet?)plantje in het display, dat groeit zodra hij zuiniger en zuiniger rijdt. Uiteindelijk ontwikkelt zich dat op de meter tot een ware wietplantage.
Het grotendeels uit plastic opgetrokken dashboard oogt behoorlijk druk en herbergt onder meer een meter die aangeeft in hoeverre de elektromotor de verbrandingsmotor assisteert tijdens het accelereren. De meter laat tevens zien dat het accupakket van de elektromotor wordt opgeladen. De NiMH-batterijen (33 kg) bevinden onder de bodem van de bagageruimte en vergen geen onderhoud. Op het totale hybride systeem zit acht jaar garantie.
Honda Nederland verwacht 70% van de Insight-verkoop op de zakelijke markt te realiseren. Dit jaar denkt men hier 3000 exemplaren van de nieuwe hybride te kunnen afzetten. Voor de Honda geldt trouwens een fiscale bijtelling van 14 procent en ook de houderschapsbelasting van slechts 25 procent is natuurlijk de moeite waard.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten