donderdag 19 februari 2009

Hyundai i30 Blue

Deze zomer brengt Hyundai nieuwe motoren voor de i30 uit. De krachtbronnen zijn zuiniger en schoner dan de bestaande blokken, maar leveren tevens meer vermogen. Op termijn volgt tevens een direct ingespoten turbomotor met een inhoud van 1,6 liter.

Voor de prijslijst verandert er niets. Althans, de opbouw van de motorversies. Aan de cilinderinhouden sleutelt Hyundai niet. Vandaar dat de basismotor een 1,4 liter blijft, gevolgd door een 1.6 en 2.0. Op dieselvlak blijft het gamma beperkt tot een 1.6, maar dan wel in twee configuraties. Om met laatstgenoemde motoren te beginnen, de 1.6 CRDI blijft 90 pk sterk. De viercilinder heeft echter minder dorst. Daardoor daalt de CO2-uitstoot tot 117 CO2/km. Een vervelende waarde, want daarmee valt de motorisering nét in de categorie van 25% bijtelling voor de zakelijke rijder, terwijl voor een auto met 116 g/km slechts 20% bijtelling dient te worden afgedragen. Het bijbehorende label is A. De 1.6 CRDi HP kent hetzelfde probleem. Dat type heeft een emissie van 119 g/km. Weliswaar 6 g/km lager dan voorheen, maar nog net niet voldoende voor de 20%-regeling. Het 115 pk sterke blok heeft een B-label. Als derde krachtbron is er een 126 pk-configuratie van de één-punt-zes, maar de importeur heeft besloten dat blok niet aan het Nederlandse leveringsprogramma toe te voegen.

Voor de zakelijke rijder is er toch goed nieuws. De Koreanen introduceren de i30 Blue. De extra aanduiding staat voor een reeks aanpassingen die het verbruik verder moeten terugdringen. In eerste instantie is er alleen een stop/start-systeem, maar dat levert al voldoende reductie van de CO2 op dat de 1.6 CRDi-uitvoering met 115 pk in de 20% categorie voor bijtelling valt. De wagen stoot namelijk 116 g/km uit. Het label volgt tevens op de 1.4i en 1.6i benzine, die beide 10 g/km minder aan CO2 uitstoten. De kleinste motor van de twee valt binnen de 20%-regeling voor de bijtelling.

1.6 Turbo
Naast het zuiniger en schoner maken van de huidige motoren werkt Hyundai aan een nieuwe generatie krachtbronnen. Op de Autosalon van Genève (5-15 maart) stelt de fabrikant een 1.6 Turbomotor voor. De krachtbron is voorzien van directe inspuiting en levert 175 pk. De i30 krijgt het blok in een later stadium. Naast de geblazen één-punt-zes werkt Hyundai ook aan een nieuwe atmosferische 1.6. Dat blok krijgt in tegenstelling tot de turbomotor geen directe inspuiting. Dr. Fischer, verantwoordelijk voor Powertrains binnen Hyundai Motor Europe, laat aan De Telegraaf weten dat de toevoeging van directe brandstofinspuiting geen essentiële brandstofbesparing oplevert, terwijl de kosten heel hoog zijn. "Met een stop/start-systeem of een transmissie met dubbele koppeling bereiken we een groter voordeel tegen relatief lagere kosten." Het concern toonde op de autotentoonstelling in Parijs (afgelopen oktober) een prototype van een versnellingsbak met dubbele koppeling. Op dezelfde beurs stond tevens een 1.4 Turbomotor.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...