
Vernieuwing en sanering van de met hardnekkige overcapaciteit kampende autosector zijn onvermijdelijk, nu de meest recente cijfers wijzen op een afzetdaling van 20%. De belangrijkste beslissingen dienen in de directiekamers te worden gemaakt, zo benadrukte Verheugen: "Het is niet de verantwoordelijkheid van overheden om te bepalen welke fabrieken dicht moeten en welke minder moeten gaan produceren."
"Het goede nieuws is dat onze industrie innovatiever en efficiënter is dan elders", aldus de eurocommissaris, in een duidelijke verwijzing naar de concurrentie in de VS. Niettemin vormt de malaise daar óók een donkere wolk boven de sector in Europa. Onder meer Opel, Saab (GM) en Volvo (Ford) zijn in Amerikaanse handen. Hulp aan Opel is volgens Verheugen alleen mogelijk als het voortbestaan van de Duitse autobouwer daarmee wordt verzekerd. "We mogen de belastingbetaler niet laten opdraaien voor falend management", zo verwoordde hij de angst in zijn thuisland dat steun uiteindelijk in de zakken van GM belandt. Een zelfstandig voortbestaan van Opel is volgens Verheugen minder eenvoudig dan het lijkt. "Het hangt allemaal af van het moederbedrijf in de VS. We moeten niet te snel de witte ridder spelen, want het risico bestaat dat je dat niet kunt waarmaken. De overheid mag geen valse verwachtingen wekken. Ik twijfel er geen seconde aan dat wij het als autofabrikant niet beter zouden doen."
Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Duitsland, Spanje en Zweden hebben inmiddels steunplannen in Brussel aangemeld. Ze zullen worden getoetst op mogelijke marktverstoringen. "De regels voor eerlijke concurrentie moeten worden gerespecteerd, zowel op de interne markt als daarbuiten. Steunmaatregelen in de VS dienen in overeenstemming te zijn met internationale afspraken. Zo nee, dan zullen we niet aarzelen om in te grijpen. Economisch nationalisme biedt misschien soelaas op korte termijn, maar is op lange termijn altijd schadelijk." De Franse president Sarkozy zette onlangs de toon door een lening aan Peugeot/Citroën en Renault te verstrekken onder de voorwaarde dat er in Frankrijk geen banen verdwijnen. Beide concerns hebben grote fabrieken elders in de EU. Eurocommissaris Kroes (mededinging) is daar nog over in gesprek, maar stak haar mening gisteren niet onder stoelen of banken. "Het kan niet zo zijn dat je profiteert van de interne markt voor autoverkopen, maar tegelijkertijd de interne markt voor autoproductie afwijst."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten