
De Prius is geheel nieuw uit de kraamkamers van de Japanse autobouwer rolt. Hij staat op een kakelvers platform met een fonkelnieuwe carrosserie, die nog gestroomlijnder is dan het vorige type. De cW-waarde is maar liefst 0,25 (was 0,26), de laagste ter wereld. Met 4,46 meter is de koetslengte identiek aan het huidige model. Ook de wagenhoogte is gelijk, maar het hoogste punt ligt nu tien centimeter naar achteren. De ontwerpafdeling heeft wederom een vijfdeurs hatchback getekend. Zoals eerder gemeld is dat de ideale vorm om een zo laag mogelijk verbruik te kunnen realiseren. Dat de Prius weer zuiniger is dan zijn voorganger heeft ook met de gebruikte techniek te maken. Het efficiënter maken van de verbrandingsmotor en hybride-unit speelde een hoofdrol in de ontwikkeling. De benzinemotor heeft met 1,8 liter een 0,3 liter grotere inhoud en levert met 98 pk (was 77 pk) meer vermogen. Het hybridesysteem, door Toyota Hybrid Synergy Drive gedoopt, is voor 90% nieuw ontwikkeld en kent in vergelijking met het vorige systeem belangrijke verbeteringen. Het verlies aan trekkracht is met 20% ingedamd. De elektro-unit levert 80 hp, maar het gezamelijke vermogen komt uit op 134 hp. De ingenieurs hebben een nieuw elektronisch geregelde regeneratief remsysteem ontwikkeld, waardoor energie wordt bespaard.
Het verbuik is fors afgenomen. Officiële verbruikscijfers laten nog even op zich wachten. De auto moet voor Europa nog gehomologeerd worden. De CO2-waarde zal rond de 100 g/km liggen. Wat prestatieniveau betreft is de Prius in ieder geval sneller. De Amerikaanse versie accelereert een halve tel rapper van stilstand naar 96 km/h (60 mph), totaal 9,8 seconden om precies te zijn.
Met de Prius kan wederom of alleen elektrisch, of alleen op de verbrandingsmotor of een combinatie van beide. Toyota voorziet in drie rijstanden. Door een druk op de EV-knop kan maximaal twee kilometer met een beperkte snelheid geheel elektrisch worden gereden. Daarnaast is er een Power Mode, dat voor een sportievere gaspedaalrespons zorgt, terwijl de Eco Mode de bestuurder helpt om een zo laag mogelijk verbruikscijfer te realiseren.
In het optioneel verkrijgbare schuifdak zijn zonnecellen opgenomen, die het interieur koelen zodat de airconditioning niet al het werk hoeft te doen. Dat scheelt brandstof. Het is niet bekend of het glazen dak ook in Nederland leverbaar wordt.
In Japan en Amerika gaat de Prius aan het einde van het voorjaar in de verkoop. Het Europese debuut volgt op de autoshow in Genève (maart). Nederland is rond de zomer aan de beurt.
Toyota heeft wereldwijd al meer dan één miljoen exemplaren van de Prius afgeleverd, waarvan 15.000 stuks in Nederland. De Amerikaanse markt neemt ongeveer 670.000 units voor zijn rekening. De topman van de importeur aldaar vertelt op de autoshow in Detroit dat de verkoopprognose voor het vorige type 12.000 stuks per jaar bedroeg. Al snel bleek dat dat er te weinig waren. In 2005 verlieten 100.000 stuks de showrooms, in 2008 zo´n 160.000 eenheden. Voor dit jaar staan 200.000 units gepland. De Japanners brengen de derde generatie in 80 landen op de markt, een verdubbeling van de huidige afzetmogelijkheden. In 2010 wil Toyota 400.000 exemplaren van de Prius op de wereld zetten.
Bron: AutoTelegraaf.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten