AMSTERDAM - De fiscale bijtelling van 25 procent maakt – relatief goedkope en milieuonvriendelijke – tweedehands auto’s populair.
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Avis autoverhuur en uit gegevens van onder andere LeasePlan en Athlon, ’s lands grootste autoleasemaatschappijen.
Bijna de helft (46 procent) van de 789 zakelijke rijders die de 25 vragen tellende enquête van Avis voltooide, gaf aan zich aan de 500 kilometergrens te houden om bijtelling te voorkomen, maar daarom wel een tweede privé-auto te willen aanschaffen. Volgens Jeroen van der Es van Jonker Automotive uit Hoevelaken, een van ’s lands grootste occasionhandelaren, komt het juist veelvuldig voor dat de kleine auto van de vrouw wordt ingeruild voor een ruime tweedehands waar het hele gezin privékilometers in kan maken.
Marketingdirecteur Rob Keulemans van Leaseplan herkent het verschijnsel. „Wij weten al langer dat van de één miljoen zakelijke rijders in Nederland, een vijfde niet meer dan 500 privékilometers maakt. De helft van hen, 100.000 zakelijke rijders, overweegt daarom voor privégebruik een tweedehands auto aan te schaffen, of de kleine tweede auto in te ruilen voor een grotere wagen.”
Milieu
Volgens Keulemans is dat slecht voor het milieu en een onbedoeld bijeffect van de bijtelling: „De bijtelling wil de keuze voor een schonere auto stimuleren, maar zo worden er juist meer auto’s verkocht.”
Probleem is volgens LeasePlan de lage grens van 500 km waarbij de bijtelling begint. „Iemand die 501 kilometer rijdt, wordt nu net zo hoog aangeslagen als iemand die 10.000 kilometer privé rijdt. Als die grens gestaffeld wordt, kan een groot deel van de welwillende leaserijders die nu toch maar een tweedehands auto kopen, dat laten, en volstaan met de leaseauto in combinatie met een scala aan andere vervoersmiddelen, zoals ov. Dat helpt bij het verlagen van milieu- en filedruk.”
Autoverhuurder Avis hoopt vanzelfsprekend dat meer mensen eens een huurauto pakken, in plaats van een tweedehandsje erbij te kopen. „Veel mensen realiseren zich niet dat dit niet duur hoeft te zijn, en dat de huurauto voor de deur kan worden afgeleverd”, aldus Thom Doorenbosch van Avis.
Op de website van Avis staat een hulpmiddel waarmee men kan berekenen wanneer kiezen voor geen bijtelling (dus minder dan 500 privékilometers maken met de auto van de baas) in combinatie met het geregeld huren van een auto goedkoper is dan kiezen voor het betalen van bijtelling.
Overigens blijkt ook uit het onderzoek dat het geven van een sluitende kilometerregistratie aan de fiscus door veel mensen als een hels karwei ervaren wordt.
Hybride
Bestuurders van een auto van de zaak die minder dan 110 gram CO2 per kilometer uitstoot, hoeven sinds 1 januari van dit jaar nog maar 14% van de catalogusprijs bij hun inkomen op te tellen, in plaats van 25%. Ook wordt daar binnenkort een categorie van 20% aan toegevoegd voor kleine zuinige auto’s. Volgens Bovag en RAI-cijfers zijn er in de eerste helft van dit jaar 5940 hybrides verkocht tegen 1448 in dezelfde periode vorig jaar. De vraag naar deze auto’s met een gecombineerde verbrandings- en elektromotor waren begin dit jaar zo groot dat er levertijden van meer dan een halfjaar ontstonden.
Lage bijtelling, Bijtelling, Lease, 10%, 14%, 20%, 25%, CO2, C02-uitstoot, Leaseauto, Hybride, Ook na 1 juli 2012, 2013
vrijdag 7 november 2008
Run op tweedehands auto door bijtelling
Labels:
Bijtelling,
tweedehands
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten