
De derde motorvariant voor de Toyota iQ is er! De komst van deze 1,3 liter-versie werd al bij de marktintroductie van de kekke vierpersoons stadsauto bekendgemaakt, maar hij debuteert volgende week op de Autosalon van Genève (5-15 maart). De importeur verwacht de motorisering in juli.
De 1,33 liter grote benzinemotor is spiksplintenieuw. Toyota past de viercilinder al in de Yaris toe en na de iQ krijgt ook de Auris de krachtbron in het vooronder. Net als in die modellen levert het blok in de iQ op de kop af 100 pk. Hoe snel Toyota's benjamin is, maakt de fabrikant nog niet bekend. De Japanners leggen louter de nadruk op de CO2-uitstoot. Het blokje stoot naar verwachting van de fabrikant 113 g/km aan CO2 uit, wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik van zo'n 4,0 liter. Het is laag, maar niet laag genoeg om BPM-vrij op de prijslijst te verschijnen, in aanmerking te komen voor een lagere houderschapsbelasting of 14% bijtelling te betalen bij zakelijk verbruik. De versie met CVT, Multdrive bij Toyota genaamd, komt tot 120 g/km uit. Het lage verbruikscijfer is te danken aan de toepassing van onder andere een Stop/Start-systeem, dat standaard op de iQ 1.3 wordt geleverd. Een handgeschakelde zesbak is eveneens aanwezig.
De 1,33 liter grote benzinemotor is spiksplintenieuw. Toyota past de viercilinder al in de Yaris toe en na de iQ krijgt ook de Auris de krachtbron in het vooronder. Net als in die modellen levert het blok in de iQ op de kop af 100 pk. Hoe snel Toyota's benjamin is, maakt de fabrikant nog niet bekend. De Japanners leggen louter de nadruk op de CO2-uitstoot. Het blokje stoot naar verwachting van de fabrikant 113 g/km aan CO2 uit, wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik van zo'n 4,0 liter. Het is laag, maar niet laag genoeg om BPM-vrij op de prijslijst te verschijnen, in aanmerking te komen voor een lagere houderschapsbelasting of 14% bijtelling te betalen bij zakelijk verbruik. De versie met CVT, Multdrive bij Toyota genaamd, komt tot 120 g/km uit. Het lage verbruikscijfer is te danken aan de toepassing van onder andere een Stop/Start-systeem, dat standaard op de iQ 1.3 wordt geleverd. Een handgeschakelde zesbak is eveneens aanwezig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten