vrijdag 10 september 2010

Groene Volvo's C30, S40 en V50

Volvo wil dit jaar een forse inhaalslag maken op zuinigheidsgebied, door een aantal economischere en schonere versies aan te gaan bieden. In eerste instantie gaat het hierbij om speciaal aangepaste 'DRIVe'-modellen met 109 pk sterke 1,6 liter turbodieselmotor. Deze viercilinder met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 22,7 en een CO2-uitstoot van 115-118 g/km is vooralsnog leverbaar op de C30, S40 en V50.

Volgens Ad van Batenburg, de kersverse algemeen directeur van Volvo Nederland, zat men met smart op de DRIVe-modellen te wachten. "Het afgelopen jaar was voor ons heel teleurstellend omdat wij in de groenlabeloorlog geen goed aanbod hadden. Onze klanten meldden ons dan ook dat zij min of meer gedwongen werden om naar een ander merk over te stappen, met wel genoeg 'groen' in het aanbod. Nu kunnen we onze trouwe klanten gelukkig weer tegemoetkomen", aldus Van Batenburg. De DRIVe-modellen zijn uitgerust met de bekende 1.6-dieselkrachtbron, waarbij door een reeks aanpassingen aan zowel motor als carrosserie nog gunstigere resultaten konden worden bereikt. Zo kreeg de C30 onder meer kunststof bodempanelen, winddeflectoren en een dakspoiler om de aerodynamische eigenschappen te verbeteren. Verder werd het onderstel met een centimeter verlaagd en zijn de lamellen in de grille afgesloten. De aandrijflijn werd ook geoptimaliseerd. Motorkoeling, motormanagement en stuurbekrachtiging zijn verbeterd en tevens zijn de overbrengingsverhoudingen van de handgeschakelde vijfbak aangepast. Ook heeft de bestuurder voor zijn neus nu als hulpje een indicator, die aangeeft wanneer er het best op- of teruggeschakeld kan worden.

Moeiteloos
Het kennismakingsrondje was helaas te kort om vast te stellen of de C30 met groene motor aan de opgegeven cijfers voldoet. Met name het exacte brandstofverbruik blijft altijd een heet hangijzer en zelden worden dan ook de door de fabriek vermelde beloftes gehaald. De prestaties mogen er zeker zijn, want de C30 dieselt moeiteloos in 11,3 seconden naar een snelheid van 100 km/u. Ook de topsnelheid van 190 km/u is meer dan voldoende.

De C30 1.6D DRIVe Sport kost €26.800 en dat is net zo veel als de huidige 1.6 diesel. Voor de zakelijke rijder is het goed om te weten dat de groene versie een bijtellingstarief van 20% heeft. De C30 heeft standaard onder meer 17 inch lichtmetalen wielen, volautomatische airco, bluetooth telefoonaansluiting, cruisecontrol, audio-installatie en sportstuur met aluminium inleg. De S40 DRIVe, die een CO2-uitstoot van 118 g/km heeft, staat voor €29.500 in de prijslijst, terwijl de V50 (118 g/km) een aanvangsprijs van €31.025 kent. Alle drie modellen zijn van een A-label voorzien en krijgen vanaf juni ook nog eens een start-stopsysteem waardoor de CO2-uitstoot verder zakt naar 104-107 g/km. Volvo Nederland verwacht dit jaar nog 1200 DRIVe-modellen te kunnen verkopen. Overigens vernamen we nog dat de succesvolle XC60 nu ook met alleen voorwielaandrijving kan worden besteld. De Zweedse cross-over wordt pas in Genève onthuld, maar de prijs is inmiddels la vastgesteld op €46.900. De auto heeft dan een 175 pk sterke 2.5-dieselmotor onder de kap en een C-label om de uitlaat.

Op benzinegebied komt Volvo met een direct ingespoten viercilinder krachtbron. Deze GTDi wordt leverbaar als 1.6 en 2.0 en is bestemd voor de XC60, V70, XC70,S80 en nieuwe S60. De Zweedse autofabrikant belooft een brandstofbesparing van minimaal 20% en dientengevolge ook een geringere CO2-uitstoot. Voor 2012 staat bij Volvo de eerste plug-in hybride gepland. Die heeft puur elektrisch een actieradius van 100 kilometer, daarna assisteert een verbrandingsmotor. Hij kan aan het stopcontact worden geladen.

autotelegraaf.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten